Kroppen efter förlossningen

Många kvinnor lär känna sin kropp på nytt under sin graviditet. Mycket förändras för att kunna ge plats åt det nya livet. Efter förlossningen skiftas fokus naturligt till omvårdnaden av barnet, och det är lätt att glömma bort den fantastiska kropp som burit barnet. Kvinnokroppen behöver också vårdas och läka och ibland tar det tid att bli funktionell och stark igen. Vi har pratat med barnmorskan Carina Rylander om underlivsbesvär och vad hormonerna kan ställa till med efter förlossningen.

Under och efter förlossningen kan kvinnan blöda rikligt, det är normalt att blöda upp till 800–900 ml. Dagarna efteråt kommer blödningarna att fortsätta med klarrött blod för att sedan bli brunaktigare och då kallas avslag. Barnmorskan Carina Rylander berättar varför kvinnan egentligen blöder.

En vaginal blödning kommer från såret i livmodern där moderkakan suttit kroppen efter förlossningen, graviditiet

-Att ha avslag sex till åtta veckor efter födseln är helt normalt. Vid en födsel med kejsarsnitt kommer du alltså att blöda på samma sätt som efter en vaginal födsel. Om du får feber, har smärta i buken eller i slidan och har illaluktande flytningar tycker jag att du ska söka vård.

Många oroar sig för bristningar och andra underlivsbesvär efter förlossningen.

Vid en vaginal förlossning får 85 procent någon typ av bristning i slidan, blygdläpparna eller i mellangården

Statistiken talar alltså för att de allra flesta kommer att få en liten bristning, och störst är risken hos förstföderskor. Även ändtarmens ringmuskel kan skadas men det är mer ovanligt. Bristningen sys av barnmorskor eller läkare med bedövning direkt efter födseln. De flesta nyblivna mammor kommer knappt att märka av det och stygnen försvinner av sig själva.

Carina menar att läkningsförmågan i underlivet är god, men att det finns mycket som kvinnan kan göra själv

– Jag rekommenderar att vara uppe och röra på sig så mycket som möjligt för att få igång blodcirkulationen, det underlättar läkningen. Duscha istället för att bada. Det tar oftast sex till åtta veckor för kroppen att återhämta sig efter förlossningen, men kvarstår problemen ska du söka hjälp. Det kan bero på att bristningen inte har läkt bra eller att stygn sitter kvar och skaver. Kroppen efter förlossningen, graviditet

Carina slår också ett slag för klassiska knipövningar

– Bäckenbottenträning är väldigt bra. Det går bra att börja med övningar direkt efter förlossningen. Helst börjar du redan under graviditeten för att förebygga. Alla borde träna för att motverka både urin- och avföringsinkontinens! Ta hjälp av din barnmorska.

Under amningsperioden kan hormonbalansen vara annorlunda och underlivets slemhinnor blir tunnare och skörare.

– Att ha sköra slemhinnor kan vara både fysiskt och psykiskt påfrestande. Torrhet med sköra slemhinnor kan bidra till att sex kan göra ont, då finns till exempel en hormonfri produkt som heter VagiVital på marknaden och som kan hjälpa. Det är viktigt att du tar dig den tid du behöver efter födseln, lusten kommer olika snabbt tillbaka och det har att göra med både känslomässiga och fysiska faktorer.

Att amningen ska fungera direkt är ingen självklarhet

Många nyblivna mammor kämpar med sin amning. Om barnet föds för tidigt eller får en tuff start i livet kan barnet behöva vårdas på en neonatalavdelning. Amningen kan då bli en utmaning. Då går det bra att handstimulera fram den första råmjölken som kallas kolostrum. En bröstpump kan också vara behändigt. För att hålla igång mjölkproduktionen rekommenderas sedan att pumpa ut mjölk var tredje timme, dygnet runt. Kroppen efter förlossningen, graviditet

Men även en mamma till ett fullgånget och friskt barn kan ha svårt med amningen. En relativt vanlig åkomma är mjölkstockning.

– Det bästa är att fortsätta amma om det inte är alldeles för smärtsamt, amningen är det bästa botemedlet. Amma extra mycket på det ömma bröstet. Om ditt barn har svårt att få tag kan du börja med handmjölkning för att göra vårtgården mindre spänd. Det kan kännas skönt med värme och att ta en dusch med varm mjuk stråle, säger Carina som är van att hantera mammors oro kring amning och positionering.  

– För att få den bästa positionen vid en mjölkstockning bör barnet ligga så att barnets haka pekar i riktning mot det spända området, då tömmer barnet bröstet bäst. Prova gärna att liggamma, det kan underlätta. Vid mjölkstockning kan bröstet bli rött och du kan få feber. Du ska söka vård om smärtan, rodnaden eller febern inte försvinner.

Att pendla mellan olika känslor efter förlossningen är väldigt vanligt. Att plötsligt bli ledsen trots att allt har gått bra drabbar de flesta efter ett par dagar och kallas för Baby Blues. Men det är skillnad på Baby Blues och förlossningsdepression. BVC brukar vara duktiga på att fånga upp förlossningsdepressioner. Det går också bra att vända sig till sin vårdcentral. Kroppen efter förlossningen, Graviditet

Baby Blues är ett övergående tillstånd som drabbar cirka 60 procent av nyblivna mammor

-Om symtomen fortsätter efter två veckor kan det utvecklas till en depression och det är något att vara uppmärksam på. Symtomen kan vara att du har svårt att känna glädje, är ovanligt trött, har sömnproblem, skuldkänslor mot barnet eller ingen ork att sköta din egen hygien. Då är det viktigt att söka hjälp, avslutar Carina. Kroppen efter förlossningen, Graviditet

Text: Anja Sörhuus Foto: Malin Tilja

Publicerad av Digital Kids&Family