Vad bör man undvika att äta under graviditeten?

Det är inte helt lätt att veta vad man kan och vad man inte kan äta när man är gravid. Är du osäker kan du alltid vända dig till Livsmedelsverket.

Först och främst, var alltid noga med att tvätta händerna innan du börjar laga mat och efter att du har tagit i rått kött eller kyckling. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror. Genomstek köttfärs och kyckling, då dör eventuella bakterier.Förvara kylvaror kallt. Ha max 4 grader varmt i kylskåpet – på så sätt håller maten längre samtidigt som det minskar risken att eventuella listeriabakterier förökar sig.

Fisk

Fisk innehåller D-vitamin, omega 3–fett och jod – näring som inte finns i så mycket annan mat och som är extra viktig under graviditeten. Därför är det särskilt bra att äta fisk när man är gravid, gärna två-tre gånger i veckan. Sushi/sashimi från restaurang och butik går bra att äta även under graviditeten, det gäller alla sushi-varianter.

Köpt gravad och rökt fisk: Kolla förpackningsdatum. Ät produkter som varit förpackade högst en vecka.

Några fisksorter, exempelvis strömming och färsk tonfisk, kan innehålla höga halter av miljögifter. De sorterna bör du inte äta så ofta, högst 2–3 gånger per år. Men de allra flesta fiskar går bra att äta under graviditeten. Det gäller till exempel odlad lax, inlagd sill, torsk, alaska pollock och sej.

Det här är de vanligaste av fiskarna som kan innehålla kvicksilver. Ät sådan fisk sammanlagt högst 2-3 gånger per år.

  • Abborre
  • Gädda
  • Gös
  • Lake
  • Havskatt
  • Marulk
  • Svärdfisk
  • Stor hälleflundra
  • Tonfisk, färsk/fryst 
  • Ål

Grönsaker, frukt och bär

Det är ovanligt att det finns listeriabakterier i grönsaker och frukt, men det finns ett par saker som är bra att känna till:

Tinade frysta grönsaker: Förvara i kylskåp och ät upp inom några få dagar. Om det har gått flera dagar kan du äta om de hettas upp till rykande heta i en tillagad rätt.

Skuren melon: Förvara i kylskåp och ät melonen inom några få dagar. Skölj bort synlig jord från grönsaker, frukt och bär innan du äter. I jorden kan parasiten toxoplasma finnas.

Ingefära

Livsmedelsverket tittar just nu på om det kan vara skadligt att äta stora mängder ingefära när man är gravid, till exempel i form av ingefärsshots, te av ingefärspulver eller kosttillskott med ingefära.

Kaffe, te och energidrycker

När du är gravid är det bra att inte få i dig för mycket koffein, som finns ibland annat kaffe, te och energidrycker. Mycket koffein, särskilt tidigt i graviditeten, kan öka risken för missfall. Drick högst 200 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen två-tre koppar bryggkaffe (1,5 dl/kopp) eller fyra koppar te (2 dl/kopp).

Även energidrycker och coladrycker innehåller ofta koffein. Läs mer om rött te och örtteer under rubriken Rooibos-te och örtteer.

Kosttillskott, örtprodukter, naturläkemedel och växtbaserade läkemedel

Många gånger vet man inte om kosttillskott, örtprodukter, växtextrakt och liknande produkter är säkra eller inte för barnet i magen, eftersom de oftast inte har testats på gravida. Använd inte kosttillskott, örtprodukter, växtextrakt, naturläkemedel och växtbaserade läkemedel utan att först prata med din barnmorska eller läkare. 

Äta gött vid graviditet

Kött

Kött bidrar med järn och andra mineraler som är bra under graviditeten. Men lammkött, viltkött, griskött och nötkött kan innehålla parasiten toxoplasma, som kan innebära en fara för barnet i magen. Ät kött som är stekt till minst rosa färg. Om du vill äta en mer lättstekt köttbit kan du frysa in köttet minst tre dygn innan tillagning – då dör eventuella toxoplasmaparasiter. Det gäller även gravat kött och carpaccio.

Salami, lufttorkad skinka och annat torkat kött

Torkat kött kan innehålla toxoplasma. Frys torkat kött i minst tre dygn. Till exempel salami, parmaskinka och bresaola, innan du äter det. Om köttet ingår i en rätt som hettas upp till rykande het behöver det inte frysas först.

Viltkött

Viltkött kan innehåll höga halter bly, om blyammunition använts vid jakten. Bly kan påverka utvecklingen av barns nervsystem.

Viltkött som har skottrensats på rätt sätt går bra att äta. Om du inte vet om köttet är skottrensat på rätt sätt. Undvik att äta färs och grytbitar från sådant viltkött, då detta kött ofta kan komma från områden nära sårkanalen. Stek och filé går däremot bra att äta. Viltkött från djur som skjutits med annan ammunition än bly, till exempel koppar, går bra att äta.
Lever och leverpastej

Lever innehåller mycket A-vitamin. Vitaminet är nödvändigt, men höga doser kan skada barnet i magen. Undvik lever, leverrätter och fiskleverolja. Leverpastej innehåller inte så mycket lever, så det kan du gärna äta. Det är en bra järnkälla.

Mjölkprodukter

Opastöriserad mjölk

Opastöriserad mjölk kan innehålla skadliga bakterier, bland annat listeria. Rådet att inte dricka opastöriserad mjölk gäller alla, inte bara gravida.

Ost

De flesta vanliga ostar går bra att äta, men det finns några sorter som kan innehålla listeriabakterier.

De här ostarna går bra att äta: Alla hyvelbara ostar, till exempel prästost, herrgård, parmesan, gruyère, manchego, emmentaler. Det gäller även färdigskivad hårdost. Smältost/mjukost på tub eller i ask som räkost, skinkost och ädelost i tub. Halloumi, mozzarella och fetaost som är färdigförpackad eller fetaost i lösvikt som är pastöriserad.Färskostar i ask som cream cheese, ricotta och mascarpone.

Undvik de här ostarna: Färskostar gjorda på opastöriserad mjölk. Mögel- och kittostar, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Det gäller även om de är gjorda på pastöriserad mjölk.

gravid

Sallader, smörgåsar och röror

Vissa kalla sallader, smörgåsar och röror kan innehålla listeriabakterien. Undvik kalla förpackade blandade sallader, smörgåsar och röror som innehåller rökt eller gravad fisk, mögelost, kittost eller chark.

Alkohol

Alkohol passerar över till barnet i magen via moderkakan och fostret är känsligare för alkohol än vad du är. Forskningen har inte kunnat säga om det finns en mängd alkohol som är säker att dricka när man är gravid.

All information är hämtad från Livsmedelsverket

Publicerad av Digital Kids&Family